NaturalnaMedycyna

Fasola

Fasola to jednoroczna roślina z rodziny motylkowatych. Jest jedną z najstarszych roślin uprawnych. Ślady jej upraw w Ameryce Środkowej i Południowej mają ponad 7 tysięcy lat. Po odkryciu Ameryki Hiszpanie i Portugalczycy przywieźli do Europy dwa jej gatunki, znane i uprawiane do dziś w całej Europie: fasolę zwyczajną (Phaseolus vulgaris L) i fasolę wielokwiatową (Phaseolus multiflorus Wild.)

W Europie fasolę uprawiano początkowo w ogrodach botanicznych i przyklasztornych, jako egzotyczną ciekawostkę. Z czasem doceniono także jej właściwości odżywcze – jest wymieniana m.in. jako jedna z upraw w ogrodach cesarskich Karola Wielkiego.

W Polsce fasola zwyczajna wykorzystywana była początkowo także jako roślina ozdobna. W XVI w. Spotkać ją można było przede wszystkim w ogrodach przyklasztornych, ale w XVII w. weszła do uprawy jako cenne warzywo.

 

W ostatnich kilkudziesięciu latach konsumpcja nasion roślin strączkowych w Europie znacznie się zmniejszyła. Także fasola popadła w niełaskę ze względu na to, iż wydawała się mało wyszukana i kojarzyła się raczej z kuchnią ubogich. Zwiększająca się liczba wegetarian i wzrastająca wiedza na temat zdrowego odżywiania powodują powolną zmianę tej tendencji i fasola znów powraca na nasze stoły. Aktualnie w USA nastała prawdziwa moda na fasolę, gdyż tamtejsi naukowcy udowodnili, że może ona skutecznie odchudzać i zapobiegać nowotworom.

Zdrowa ....

Fasola spożywana w postaci nasion stanowi ważne źródło białka roślinnego w żywieniu człowieka (ok. 20 g białka na 100 g nasion fasoli, czyli więcej niż w mięsie) i tylko 2 g tłuszczu. Nasiona są także bogatym źródłem soli mineralnych zwłaszcza wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, cynku, manganu oraz witamin z grupy B (głównie B1 i PP). Zawiera też niewielkie ilości witamin A i C. Świeże strąki, spożywane jako szparagowe mają praktycznie te same składniki co nasiona (znacznie więcej witaminy C), a ponadto Beta-karoten.

Strąki zawierają pochodne guanidyny, substancji o działaniu przeciwcukrzycowym.

 

Amerykański Instytut Badań nad Rakiem oszacował, że 30 do 40% wszystkich nowotworów ma swoje źródło w niewłaściwej diecie. Duży wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia raka – głównie w obrębie przewodu pokarmowego - ma spożywanie produktów bogatych w błonnik. Fasola zawiera dużo cennego błonnika (15,7 g/100 g) a także pewną ilość flawonoidów o działaniu antyoksydacyjnym, które także pomagają ustrzec się przed nowotworami. Błonnik ma także wpływ na poziom cholesterolu. Potwierdzono w badaniach, że dieta bogata w fasolę obniża średnio o 10% poziom całkowitego cholesterolu i aż o 24% jego szkodliwej frakcji – LDL. Ma to duże znaczenie w profilaktyce chorób serca i układu krążenia.

 

Fasola zawiera oligosacharydy – węglowodany, których nie jesteśmy w stanie strawić i które dzięki temu mogą stanowić doskonałą pożywkę dla jelitowej flory bakteryjnej. Także dwóch najważniejszych ze zdrowotnego punktu widzenia szczepów - bakterii z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium.

Człowiek jest złożonym ekosystemem dlatego odpowiednia ilość tych bakterii ma ogromny wpływ na kondycję całego organizmu: pomaga zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi, zwiększa produkcję witaminy B i przyswajanie związków mineralnych, a także dodatnio wpływa na odporność.

Preparaty i mieszanki ziołowe z zawartością strąków fasoli zwyczajnej działają moczopędnie i są stosowane chorobach nerek, moczowodów, reumatyzmie i skazie moczanowej. Stosuje się je do leczenia cukrzyce w początkowym okresie jej występowania lub pomocniczo przy cukrzycy zaawansowanej.

Zawartość składników waha się w zależności od odmiany, stopnia dojrzałości, warunków uprawy itp.

.... i odchudzająca

Zawarta w wyciągu z fasoli „fasolamina” jest związkiem o naukowo potwierdzonych właściwościach polegających na hamowaniu trawienia skrobi znajdującej się w takich produktach spożywczych, jak np. ziemniaki, pieczywo, makaron, ryż czy kukurydza lub inne potrawy mączne.

Fasolamina działa jako „neutralizator skrobi” - czynnik blokujący działanie enzymu alfa amylazy, który uczestniczy w metabolizmie węglowodanów. Skrobia rozkładana jest w organizmie na cukier prosty - glukozę, która stanowi główne źródło energii w organizmie człowieka. Rezerwy glukozy magazynowane są w postaci glikogenu w mięśniach oraz wątrobie. Spożywanie nazbyt kalorycznych lub obfitych posiłków prowadzi do powstania nadwyżki glukozy, która łatwo przetwarzana jest na tłuszcz zapasowy czyli tkankę tłuszczową.

 

Fasolamina hamując działanie alfa amylazy zapobiega rozkładowi skrobi, która nie ulega strawieniu i przyswojeniu w organizmie lecz zostaje wydalona poza ustrój. W taki sposób organizm otrzymuje mniejszą ilość energii i nie powstają nadwyżki energetyczne przekształcane następnie w tkankę tłuszczową. Tak właśnie składniki fasoli zapobiegają przybieraniu na wadze a nawet wspomagają zrzucanie zbędnych kilogramów.

Tak więc warto uzupełnić dietę o potrawy z fasoli. W ten sposób naturalnie wspomagamy odchudzanie bez potrzeby stosowania rygorystycznej diety lub odmawiania sobie naszych ulubionych potraw.

 

Ciekawe i zdrowe przepisy na dania z fasoli zamieszczamy w sekcji Nasze Przysmaki – polecamy pyszną pastę oraz kotleciki z fasoli.

    

               

Grzegorz Kalina

   

foto: sxc.hu

Czytelnia: