NaturalnaMedycyna

Ryby i owoce morza

W kuchni polskiej ryby i owoce morza są ciągle niedoceniane. W niektórych domach są spożywane wyłącznie przy tradycyjnych okazjach – karp jako jedno z głównych dań w Wigilię, śledzik – na piątkowy postny obiad i jako dość popularna zakąska, kawior – przysmak zza wschodniej granicy – koniecznie w połączeniu z szampanem królował na wielu rautach. Szkoda, bo najnowsze badania potwierdzają istotne znaczenie tych produktów w zapobieganiu zawałom serca i chorobie wieńcowej.

Ryby

Już 100 gramowa porcja ryby może dostarczyć nawet do połowy dziennego zapotrzebowania na białko. Jest to białko dużo lepiej przyswajalne niż to pochodzące z mięsa drobiu, wieprzowiny czy wołowiny. Ryby morskie są też doskonałym źródłem jodu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tarczycy oraz selenu, który jako doskonały przeciwutleniacz odgrywa istotną rolę w profilaktyce nowotworowej. Znajdujące się w rybach kwasy tłuszczowe omega-3 chronią przed schorzeniami serca i układu krążenia.

 

Ryby powinny być spożywane przez wszystkich, niezależnie od wieku. Poleca się je dzieciom, ponieważ zawierają naturalną, dobrze przyswajalną witaminę D (największą ilość tej witaminy znajdziemy w śledziu i makreli). Ryby powinny włączyć do swojej diety kobiety w ciąży ze względu na kwasy omega-3 niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu oraz oczu dzieci. Dla osób starszych, o często upośledzonym trawieniu, ryby stanowią mniejsze obciążenie dla układu pokarmowego – szczególnie jeśli są gotowane na parze.

 

Według 10 zasad zdrowego żywienia opublikowanych przez IŻIŻ spożywanie ryb, szczególnie tłustych ryb morskich, 2-3 razy w tygodniu należy do zasad profilaktyki niedokrwiennej choroby serca.

 

W zależności od gatunku mięso ryb różni się zawartością składników pokarmowych.

  • Dorsz – Olej z wątroby dorsza jest doskonałym źródłem witamin A i D. W mięsie jest ich mniej ale stanowi doskonałe źródło witaminy B12.
  • Tuńczyk – doskonałe źródło witaminy D i B12 oraz kwasu omega-3.
  • Sardynka – dobre źródło białka, żelaza i cynku.

Owoce morza

Mięczaki i skorupiaki to popularnie nazywane frutti di mare. Spotykane były w przepisach staropolskich, ale zginęły z rodzimych stołów na wiele lat. Obecnie coraz częściej występują w charakterze przekąsek, choć dla wielu smakoszy istotną barierą jest cena. Podczas, gdy w krajach azjatyckich stanowią jeden z tańszych pokarmów – w Polsce zaliczane są do dań raczej ekskluzywnych. Szkoda, bo stanowią one doskonałe źródło wielu składników odżywczych. Większość z nich zawiera niezbędną do tworzenia czerwonych krwinek witaminę B12 oraz cynk pełniący istotną rolę w syntezie białek, prawidłowej czynności komórek skóry i jej przydatków(włosy, paznokcie) oraz wspomaga rozwój jąder i zapobieganiu chorobom prostaty.

 

Owoce morza są także zasobne w selen. Pierwiastek ten wzmaga naturalne procesy odtruwające organizmu, ułatwiając usuwanie między innymi kadmu i rtęci, wzmacnia system immunologiczny, zwiększa przyswajalność witamin A, C i E. Jest również koniecznym elementem sprawnego działania naturalnych reakcji antyoksydacyjnych, co powoduje, że selen chroni przed rozwojem nowotworów.

 

Dieta bogata w ostrygi, kraby i małże przyczynia się też do obniżenia poziomu cholesterolu.

Ostrygom tradycyjnie przypisuje się moc zwiększania potencji. Prawdopodobnie wiązać się to może z wysoką zawartością cynku (kilka ostryg dostarcza ponad 5 razy więcej pierwiastka niż wynosi jego dzienne zalecane spożycie). Brak cynku może wpływać na bezpłodność i impotencję, jednakże nadmiar tego mikroelementu w diecie może powodować nudności i biegunkę.

Zawartość składników odżywczych zależy od rodzaju mięczaków i skorupiaków.

  • Ostrygi – Bardzo dobre źródło witaminy B12, E i PP oraz cynku i miedzi.
  • Małże - Bardzo dobre źródło witaminy B12, E i B2 oraz żelaza i jodu
  • Kraby – dobre źródło witaminy B2 i B5 (kwas pantotenowy) oraz potasu i cynku
  • Kalmary, krewetki, raki - Bardzo dobre źródło witaminy B12 i B6 oraz selenu

Spożywania owoców morza nie zaleca się osobom cierpiącym na dnę moczanową. Duża zawartość puryn wpływa na podwyższenie poziomu kwasu moczowego we krwi i moczu, może więc zaostrzyć objawy choroby.

 

Ryby i owoce morza należą do produktów szybko psujących się. W naszych warunkach spotykamy się zazwyczaj z mięczakami i skorupiakami w postaci konserw lub mrożonek, sprowadzanych z ciepłych regionów Europy. Na sklepowych półkach jest ich ogromny wybór.

 

Jako smaczną i prostą w przygotowaniu przekąskę mogę polecić krewetki w sosie własnym skropione sokiem z cytryny i oliwą z oliwek z dodatkiem pokrojonych w kostkę świeżych pomidorów, czerwonej papryki, kukurydzy, odrobiną czosnku i ziół.

Na zdrowie !

 

Katarzyna Szymańska

 

fot.sxc.hu

Czytelnia: