NaturalnaMedycyna

Przed egzaminami - gdy stres goni stres.

Stresy, podobnie jak cienie, towarzyszą niemal wszystkiemu, co robimy. Stykamy się z nimi w pracy, w domu, w szkole, w sklepie, w autobusie. Denerwujemy się przed egzaminem i w poczekalni u lekarza. Gdy taki stan trwa zbyt długo, pojawia się lęk, który oplata i obezwładnia, jak pajęczyna.

Co za dużo, to niezdrowo

Niezależnie od tego czy emocje, które przeżywamy są negatywne czy pozytywne, nie jest dobrze, jeżeli w krótkim czasie przeżywamy ich zbyt wiele. Organizm zmuszany jest do ciągłego przystosowywania się do zmian, co narusza jego równowagę i siły witalne. Efektem nie rozładowanych napięć są różne dolegliwości, nazywane mianem chorób psychosomatycznych. Buntuje się m.in.serce, żołądek, jelita, dopada nas nadciśnienie tętnicze, astma, występują zaburzenia hormonalne, wysypka i dokuczliwe migreny. Na „skali” stresu najwyższe miejsca zajmuje śmierć kogoś bliskiego, rozwód, poważna choroba, ślub, zmiana mieszkania, pracy, przejście na emeryturę. Bardzo stresujące są jednak także: kłopoty materialne, konflikty w rodzinie, problemy z szefem, ciąża, kradzież, awans, a nawet... wyjazd na urlop. Bardzo wielu napięć doświadczają też młodzi ludzie pisząc klasówki, zdając egzaminy. Przed okresem sesji egzaminacyjnej cierpią na bezsenność, odczuwają przemęczenie, zaburzenia koncentracji. Jednakże nie zależnie od okoliczności podłożem stresu jest zawsze lęk, który oplata i obezwładnia, jak pajęczyna.

Jak pokonać strach?

Jedynym skutecznym sposobem na opanowanie strachu podczas egzaminów są leki naturalne. Warto więc sięgnąć po odpowiednie leki homeopatyczne, roślinne, środki zawierające magnez i lecytynę oraz skorzystać z doświadczeń aromaterapii. Wszystkie one mają ogromny wpływ na tonizowanie napięć i emocji, powinny więc być leczeniem wiodącym.

Wśród pojedynczych leków homeopatycznych, które należy zażyć w przeddzień i w dniu egzaminu, najczęściej są zalecane:

1. Argentum nitricum 15 CH - Dla osób, które pod wpływem stresu egzaminacyjnego stają się nadpobudliwe ruchowo, gadatliwe, cierpią na bóle brzucha i rozstrój żołądka, a podczas egzaminu robią błędy z przeoczenia, np. mylą się w prostym dodawaniu.

2. Gelsemium 15 CH - Dla uczniów, którzy pod wpływem stresu nieruchomieją, stają się małomówni, cierpią na bóle głowy, podczas egzaminu trudno im wykrztusić słowo, a na egzaminach pisemnych oddają pustą kartkę – Gelsemium 15 CH.

Dobrym środkiem uspokajającym i łagodzącym napięcie nerwowe są olejki aromaterapeutyczne. Są one powszechnie dostępne w zielarniach. Stosuje się je drogą wziewna, za pomocą tzw. kominków aromaterapeutycznych. Zapach rozmarynu pobudza siły witalne i zapobiega zmęczeniu, a olejki lawendowy i pomarańczowy mają własności uspokajające i przeciwdepresyjne. Pomocne są też olejki: geraniowy, sandałowy, cytrynowy.

Po nerwowym dniu warto również zrobić sobie odprężającą kąpiel z dodatkiem wyciągu z kozłka lekarskiego, chmielu i melisy, albo z igliwia sosny, jodły czy świerku. Dobre rezultaty w łagodzeniu stresów przynosi także zażywanie witaminy B6 oraz magnezu. Łagodzą rozdrażnienie i korzystnie wpływają na układ nerwowy. Warto też spożywać produkty bogate w te składniki (kasza gryczana, wątróbka, banany, ryby).

Rozjaśnić umysł

W sytuacjach stresowych bardzo często doświadczamy zaburzeń koncentracji. Trudno się nam skupić, rwie się tok myśli, mamy problemy z zapamiętywaniem. Objawy te nasilają się w miarę zbliżania się terminu egzaminu. I tu również pomocne będą leki homeopatyczne, które stosuje się w okresie wytężonej pracy umysłowej 3 x dziennie po 3-5 granulek pod język, do ssania.

Wśród pojedynczych leków homeopatycznych najczęściej zaleca się:

1. Kalium phosphoricum 15 CH - Dla obowiązkowych, pozbawionych pewności siebie uczniów, przemęczonych nauką i skłonnych do depresji. Zmniejsza niepokój, poprawia koncentrację, łagodzi nastroje depresyjne, rozdrażnienie i przedegzaminacyjne bóle głowy. Zapobiega także wrażeniu „pustki w głowie”.

2. Acidum Phosphoricum 15 CH - Dla osób wykazujących poważne wyczerpanie nerwowe, depresję, osłabienie pamięci, niechęć do nauki. Poprawia aktywność intelektualną, podnosi nastrój, łagodzi bóle głowy. Jest to „ostatnia deska ratunku” dla uczniów demonstrujących objawy przedegzaminacyjnego spowolnienia umysłowego.

3. Ignatia 15 CH - Dla wystraszonych, histerycznych uczniów, skłonnych do płaczu i przedegzaminacyjnych dolegliwości psychosomatycznych, takich jak bóle brzucha, bóle głowy, nudności, bóle gardła, biegunki. Znakomicie łagodzi napięcie przedsesyjne, zapobiega napadom histerii i zaburzeń psychosomatycznych, tonizuje nastrój.

4. Kalium bromatum 15 CH - Dla załamanych psychicznie, nadpobudliwych ruchowo uczniów, nadwrażliwych na każde niepowodzenie reakcje. Pozwala opanować nadmierną ruchliwość dłoni i stóp, tonizuje.

Wszystkim osobom przemęczonym i rozdrażnionym z powodu nadmiaru pracy intelektualnej polecamy także homeopatyczne leki złożone. Są one dostępne w aptekach bez recepty, a doświadczony farmaceuta na pewno doradzi odpowiedni.

Aby rozjaśnić umysł i ułatwić naukę można też z bardzo dobrym skutkiem zastosować roślinne. Jednym z najważniejszych leków wzmacniających meridian serca, a więc poprawiających zdolność do koncentracji i nauki jest kawa. Działa pobudzająco na układ nerwowy, zwiększa psychiczną i fizyczną zdolność do pracy. Najlepsza jest kawa parzona po turecku, jednak nie należy z nią przesadzać. Nadmierne spożycie kawy powoduje, palpitację serca, bezsenność i gonitwę myśli.

Podobne do kawy działanie także wykazuje guarana. Jest to krzew rodem z Brazylii, występujący m.in. regionach Manaus i Parintins. Liście guarany mają działanie pobudzające oraz ściągające, pomagają w leczeniu przewlekłych biegunek, gorączki i bólu głowy, zapobiegają chorobom serca i układu krążenia. Wodny wyciąg z guarany jest „narodowym napojem" w Brazylii. Guarana w odpowiednich dawkach poprawia nastrój, dodaje energii, zwiększa wydolność, pewność siebie, czujność, koncentrację i motywację do pracy. Zastosowana tuż po przebudzeniu usuwa poranne uczucie znużenia i senności, niweluje objawy zmęczenia i wyczerpania oraz poprawia jasność umysłu. Ponadto stymuluje centralny układ nerwowy i układ krążenia oraz poprawia koordynację ruchową, dzięki czemu doskonale orzeźwia i pomaga rozpocząć dzień w doskonałej formie.

Korzystny wpływ na sprawność intelektualną ma również miłorząb dwuklapowy. Ten ogromnie odporny na zanieczyszczenia środowiska gatunek, był szeroko rozpowszechniony w erze mezozoicznej. Dziś jest to gatunek reliktowy, od zamierzchłych czasów hodowany w Azji Wschodniej w pobliżu świątyń. Zawiera różnorodne składniki o szerokim spektrum działania leczniczego. Obecnie preparaty z miłorzębu przeżywają w Europie renesans, między innymi ze względu na ich korzystne wpływ na pracę mózgu i krążenie mózgowe. Miłorząb poprawia pamięć i zdolność do koncentracji, chroni mózg przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Wykorzystywany jest więc w leczeniu chorób wieku podeszłego, w osłabieniu pamięci pogorszeniu sprawności intelektualnej. Poprawia pamięć i zdolność do koncentracji, chroni mózg przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Wykorzystywany jest w leczeniu chorób wieku podeszłego, w osłabieniu pamięci pogorszeniu sprawności intelektualnej.

Ashwagandha (Withania somnifera) zwana iddyjskim żeń-szeniem, to jedna z najważniejszych roślin w Ayurvedzie – tradycyjnej medycynie hinduskiej, będąca jednocześnie przedmiotem stale rosnącego zainteresowania współczesnej nauki. Ashwaghanda jest adaptogenem. Adaptogeny w przeciwieństwie do środków stymulujących (np. kawa) nie powodują bezsenności, zwiększają wydolność w sytuacjach stresowych, pozwalają łatwiej zregenerować się po wysiłku, nie wyczerpują zasobów energetycznych organizmu, ani nie powodują efektów ubocznych. Ashwagandha daje witalność, zapobiega niekorzystnym skutkom upływu czasu, podnosi sprawność umysłową i fizyczną, pomaga zachować zdrowie, energię i młodość, zapobiega zmęczeniu, depresji, ociężałości. Działa antydepresyjne. Ashwaghanda pomaga stawiać czoło zmęczeniu i ociężałości codziennych obowiązków oraz osiągnąć optymalny poziom funkcjonowania mózgu przez cały dzień. Dodatkowo stabilizuje emocje, dzięki czemu korzystnie wpływa na poprawę samopoczucia i przeciwdziała stanom melancholii.

Innymi ciekawymi roślinami skutecznie wspomagającymi umysł są Bacopa Bonniera (Brahmi) i Centella Asiatica (Gotu kola). Obie rośliny już od czasów starożytnych znane są z właściwości stymulujących swobodny przepływ krwi tętniczej i żylnej, wpływających na odżywienie i dotlenienie mózgu. Dzięki temu zwiększa się aktywność umysłowa, a prędkość myślenia i wnioskowania ulega znacznej poprawie co jest bardzo istotne przy wytężonym wysiłku umysłowym.

Powszechnie znana soja również okazuje się przydatna w okresie wytężonej pracy umysłowej ze względu na zawartość lecytyny, która usprawnia czynność mózgu i ułatwia regenerację jego struktur. Koncentrację ułatwią także niektóre olejki aromaterapeutyczne o działaniu pobudzającym, szczególnie bazyliowy, rozmarynowy, z szałwi muszkatołowej i jałowcowy. Wśród złożonych preparatów, zawierających leki roślinne polecamy preparaty składające się z ekstraktów z miłorzębu japońskiego i guarany oraz lecytyny i magnezu. Dzięki obecności ekstraktu z miłorzębu japońskiego, preparaty takie działają korzystnie na ukrwienie mózgu, usprawniają jego pracę i chronią mózg przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Lecytyna, która wchodzi w skład struktur centralnego układu nerwowego, ułatwia przewodnictwo nerwowe i regenerację tkanki nerwowej. Niedobór lecytyny powoduje obniżenie sprawności działania układu nerwowego. Ważnym składnikiem preparatów łagodzących stres jest także magnez, najlepiej w postaci schelatowanej, dzięki czemu jest łatwiej przyswajany przez organizm.

Proces chelacji polega na wiązaniu składników mineralnych, takich jak magnez, wapń, cynk z aminokwasami. W efekcie, zwiększa się ich biodostępność, co oznacza, że skuteczniej docierają one do komórek docelowych naszego organizmu. Magnez jest uważany za najistotniejszy pierwiastek śladowy w walce ze stresem, rozdrażnieniem i zmęczeniem. Występuje on obficie w orzechach i ziarnie kakaowym. Właśnie dlatego czekolada z orzechami jest ulubionym przysmakiem studentów i sportowców.

Sposoby na bezsenność

Gdy mamy nerwowy okres w życiu zwykle trudno nam zasnąć, często budzimy się w nocy, miewamy koszmary. W naszych głowach kłębią się tysiące myśli, które nie pozwalają nam zasnąć. Tymczasem, człowiek niewyspany nie może wydajnie pracować, ani uczyć się. Dlatego też epizody bezsenności nie powinny być lekceważone.

W tych kłopotach naturalna medycyna oferuje znakomite rozwiązania. Mam na myśli leki homeopatyczne i roślinne. Przy kłopotach ze snem warto także sięgnąć po wypróbowane leki roślinne. Stosuje się m.in. napary z melisy i rumianku, a także miętę, kwiat lawendy, kwiaty i owoce głogu, korzeń arcydzięgla i kozłek lekarski. Ciekawe właściwości posiada złoty korzeń (łac.Rhodiola rosea), zwany również różeńcem górskim lub  korzeniem arktycznym. Wyciąg z tej rośliny zawiera substancje czynne, do których należą m.in. rozawiny i salidrozydy odpowiedzialne za właściwości przeciwstresowe, które wpływają na zmniejszenie zmęczenia i napięcia, dzięki czemu ułatwiają odprężenie i poprawiają jakość snu, pozwalając zachować jego prawidłową strukturę. Więcej o tej ciekawej roślinie piszemy w Domowej aptece.

Pamiętajmy również o uspokajających i ułatwiających zasypianie olejkach eterycznych. Zapach lawendy, melisy, pomarańczy, mandarynki i kwiatów drzewa kangowego (olejek ylangowy) szybko sprowadzi na nas zdrowy, spokojny sen.

dr Bożena Ryczkowska

  

 

Czytelnia: