NaturalnaMedycyna

Dieta dla urody

Wiele kobiet ma problemy z brakiem jędrności skóry, słabymi włosami i paznokciami. Szczególnie widać to na przełomie wiosny i zimy ale także w mniejszym stopniu w innych porach roku. Przyczynami są czynniki środowiskowe, stres i nieodpowiednia dieta.

Nie wystarczy regularnie stosować kremy i odżywki. Skóra stanowi dla kosmetyków poważną barierę - większość składników nie przekracza jej wierzchnich warstw. Podobnie trudno z zewnątrz odżywiać cebulki włosów czy paznokcie. Warto wiedzieć, że jeśli mamy niedobory witamin i mikroelementów w pierwszej kolejności odbija się to właśnie na skórze i włosach, ponieważ składniki odżywcze muszą przede wszystkim zaspokoić zapotrzebowanie ze strony narządów wewnętrznych.

Czego nie powinno zabraknąć w wiosennej diecie dla urody ? Przede wszystkim antyoksydantów, które likwidują wolne rodniki odpowiedzialne za uszkodzenia DNA komórek i przyspieszenie procesu starzenia skóry. Antyoksydanty znajdziemy m.in. w zielonej herbacie, ciemnych winogronach, jagodach, pomidorach, owocach aronii. Doskonałym antyoksydantem jest też zjonizowana woda alkaliczna.

Jeżeli twoje paznokcie łamią się i rozdwajają a włosy są słabe i matowe warto wzbogacić dietę w cynk. Koniecznie wprowadź do menu więcej ryb, jaj, drożdże piwne, ziarna zbóż, pestki dyni oraz ostrygi.

Krzem to składnik występujący praktycznie we wszystkich płynach ustrojowych i tkankach ludzkiego organizmu. Pierwiastek ten uczestniczy w biosyntezie kolagenu, podstawowego składnika tkanki łącznej. Wpływa on na jej rozwój, odpowiada za sprężystość i elastyczność naskórka oraz skóry właściwej. Wzmacnia płytkę paznokci, przyspiesza wzrost włosów i zmniejsza ich wypadanie. Krzem ogranicza nadmierną potliwość oraz swędzenie skóry. Cennym źródłem krzemu są zioła - skrzyp polny, pokrzywa, mniszek lekarski, rdest ptasi, perz pospolity.

Pamiętajmy, że na to, na jak długo zachowamy zdrowy, młody wygląd pracujemy już od najmłodszych lat. Dostarczajmy więc skórze niezbędnych mikro i makroelementów, tak abyśmy mogły cieszyć się nim wiele lat.

Podobno słynna Helena Rubinstein wymyśliła skład popularnej „sałatki piękności”
5 - 6 dużych łyżek płatków owsianych należy zalać 5 - 6 łyżkami ciepłej wody. Po kilku minutach dodajemy łyżkę miodu, około 10 drobno posiekanych orzechów laskowych i trochę rodzynek. Po pół godziny dodajemy utarte na grubej tarce średnie jabłko, 5 - 6 łyżek mleka lub jogurtu i trochę soku z cytryny do smaku. To idealny pomysł na drugie śniadanie. Sałatka syci na wiele godzin i jest bardzo smaczna.

Katarzyna Szymańska

fot:fotolia
 

Czytelnia: