NaturalnaMedycyna

Lato

 

W naszym klimacie trwa krótko, ale ma kluczowe znaczenie dla zdrowego i pogodnego przetrwania pozostałych miesięcy. Wydłużona aktywność dzienna, bogactwo owoców i warzyw dobrodziejstwo kąpieli słonecznych tworzą niepowtarzalny skarbiec natury, który uzdrawia i wydłuża życie.

 

Lato w naszym klimacie trwa krótko – od połowy czerwca do połowy sierpnia. Z biologicznego punktu widzenia to okres największej aktywności organizmu. Latem nasz układ rozrodczy jest najbardziej sprawny i najczęściej poczynają się dzieci. Popęd seksualny w lecie jest najwyższy i to u obu płci. Prawdopodobnie dlatego jesteśmy wówczas najbardziej chwiejni emocjonalnie. Na szczęście latem dni są najdłuższe , co sprzyja aktywności ruchowej, a nic tak nie koi rozhuśtanych emocji, jak wysiłek fizyczny. Stwarza on nie tylko zdrowy dystans do życia, ale również ułatwia przebudowę i odnowę naszego ciała. Rekonwalescencja najskuteczniej i najszybciej zachodzi latem. Warto, więc wykorzystać letnie miesiące na świadomą restaurację organizmu:
  1. Zażywamy dużo ruchu na świeżym powietrzu i intensywnie ćwiczymy hatha jogę
  2. Ograniczamy spożywanie mięs i wędlin oraz unikamy wszelkich produktów zawierających chemię spożywczą.
  3. Wprowadzamy codzienną porcję bakterii probiotycznych, czyli zażywamy probiotyki.
  4. Zamiast herbaty pijemy mieszankę ziołową 1+4, którą w upalne dni wzbogacamy miętą.
  5. Rozsądnie, ale obficie korzystamy z kąpieli słonecznych.
  6. Codziennie wypijamy co najmniej 1 szklanką świeżo wyciśniętego soku z owoców i warzyw.
Ruch
Człowiek jest zwierzęciem z natury wędrownym i dlatego nasza fizjologia wymaga codziennej porcji ruchu dla prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych. Znakomitym pomysłem na codzienną aktywność fizyczną są marsze. Usprawniają one odnowę wszystkich tkanek aparatu ruchu. Dzięki marszom odbudowują się nasze kości, przyrasta ich masa i uwalniamy się od dolegliwości osteporotycznych., co ma szczególne znaczenie dla kobiet w okresie menopauzy.
Zaburzenia czynności przewodu pokarmowego w postaci kolek jelitowych to letnia dolegliwość. Ostrożnie, więc z wprowadzaniem zmian w żywieniu niemowląt. Zrównoważoną, lekkostrawną dietę można dodatkowo uzupełnić ziołami o działaniu wzmacniającym serce i umiarawiającym tętno.
 
Babie lato jest w naszym klimacie okresem najkrótszym i trwa około miesiąca - od połowy sierpnia do połowy września. To czas przysłowiowych żniw dla naszego organizmu, pora gromadzenia zapasów energetycznych na jesień i zimę. Jemy więc dużo słodkich owoców, słodkich warzyw, kaszę jaglaną, pijemy soki owocowo warzywne i zioła. Czytelnikom Naturalnej Medycyny polecam moją mieszankę 1+10. Należy o tym pamiętać, ponieważ właśnie w tym okresie nasz organizm wyczerpany letnią aktywnością jest szczególnie podatny na rozwój chorób o podłożu immunologicznym, takich jak alergie oraz przewlekłe i ostre schorzenia o podłożu autoimmunoagresywnym, jak reumatoidalne zapalenie stawów, kłębkowe zapalenia nerek, choroby tarczycy i cukrzyca. Paradoksalnie jest jednocześnie czas, w którym te schorzenia najlepiej leczyć. W naszych emocjach pojawia się skłonność do melancholii i zamartwiania przed kłopotami nadchodzącej jesieni i zimy, co do dodatkowo sprzyja rozwojowi wspomnianych chorób. Warto wtedy poddać się poradom psychoterapeutycznym, albo zająć rozwojem duchowym, aby uchronić się przed jesienną depresją.
Bożena Ryczkowska
Czytelnia: