NaturalnaMedycyna

Sok, nektar czy napój? Co wybrać?


Sok, nektar czy napój? Co wybrać?··Dziś mamy tyle pyszności w sklepach, opakowania aż kuszą nas pięknymi i soczystymi owocami. Co tak naprawdę ukrywają w środku, te pyszne i tak zachęcające nas przez producentów, napoje? Weźmy je dziś pod lupę!

Każdy z nas wie, że najzdrowsze są soki ze świeżo wyciskanych owoców! Takie soki najlepiej przygotować samemu w zaciszu domowym i od razu spożyć. Lecz komu by się chciało tak codziennie biegać po sklepach, kupować owoce, wyciskać... Tym bardziej, że w sklepach mamy gotowe już produkty, a na nich piękne, przekonujące hasła: "bez konserwantów", "bez dodatku cukru", "plus 1litr gratis"! A sama nazwa "Nektar" wzbudza w nas szczególne zaufanie, bo przecież NEKTAR to napój bogów! Tym czasem ostatnia kontrola producentów soków dała naprawdę „kwaśne efekty”. Trzy czwarte napojów i soków było źle oznakowanych. Więc, skoro producenci sami nie wiedzą do końca, co nam sprzedają, więc jak my możemy odróżnić sok od napoju czy nektaru?


Najpierw opiszmy to, co najczęściej możemy kupić w sklepie:
- SOKI - wyciskane z owoców lub warzyw, odtwarzane z koncentratów, pasteryzowane.
- SOKI JEDNODNIOWE I ŚWIEŻE - o bardzo krótkim terminie przydatności, niepasteryzowane.
- NEKTARY - soki owocowe lub warzywne z dodatkiem wody i cukru, bez chemii
- NAPOJE - bardzo rozcieńczone soki, wzbogacone w konserwanty, sztuczne barwniki i aromaty.

 

SOKI

Zacznijmy od soków. Są najlepsze i najbardziej wartościowe ze wszystkich napojów owocowych, ponieważ w myśl obowiązującego w Polsce prawa, do soków nie wolno dodawać żadnej chemii!!! Jeśli zobaczymy na opakowaniu napis "bez konserwantów" to oznacza, że jest to najzwyklejszy w świecie chwyt reklamowy. Szukając w sklepie napoju nie patrzmy na piękne etykiety, czy tego typu napisy, lecz szukajmy, przede wszystkim, po prostu napisu "SOK". Ale, tak, jak do soków producenci nie mogą dodawać chemii, tak, zgodnie z obowiązującym prawem, dodawać mogą: zakwaszacze, czyli witaminę C albo kwasek cytrynowy służący do tego, aby sok mógł zachować swój piękny wygląd. Mogą tez dodawać cukier, który jest tuczący i wzmaga apetyt. Dlatego jeśli ktoś choruje na cukrzycę lub dba o linię powinien takich dosładzanych soków się wystrzegać. Kupując soki zawsze warto sprawdzić, czy sok zawiera cukier i ile go w nim jest. Dla przykładu niektóre soki zawierają 20g cukru na 200ml to tak jak by do szklanki dodać 4 łyżeczki cukru! Czyżby producenci zapomnieli o tym, że owoce zawierają cukry proste i nie ma potrzeby, aby je dosładzać?

Ach, gdyby na tym był koniec naszych zmartwień, jeśli chodzi o soki... Niestety. Drugą ważną rzeczą, na którą warto zwracać uwagę, to ilość samych owoców w opakowaniu. Bardzo często producenci kupują tak zwaną pulpę (skoncentrowany przecier owocowy, wielokrotnie przetworzony), do której dodają wodę i sprzedają nam jako wartościowy sok! Taki sok z pulpy lub koncentratu będzie miał napis "z odtworzonego soku" i będzie dużo gorszy niż sok wyciskany bezpośrednio z owoców, a definicja „sok 100%” nie jest uregulowana prawnie, a więc producenci piszą na opakowaniach, co chcą. Dla przykładu, na niektórych opakowaniach widnieje napis sugerujący, że jest to sok z czarnej porzeczki z dodatkiem winogron, tym czasem w tabelce widzimy, że czarnej porzeczki jest ledwie 20%, a winogron aż 80%. Sok 100% z marchewki może zawierać zaledwie 45% marchewki, a reszta to woda.

 

SOKI JEDNODNIOWE I ŚWIEŻE

Następne z naszej listy to SOKI JEDNODNIOWE I ŚWIEŻE. Są prawie jak ten domowy - równie wartościowe. Takie soki znajdziemy w sklepowych lodówkach. Ale i tu bądźmy czujni! Kupując takie soki powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na to, czy na etykiecie widnieje napis "jednodniowy" lub "świeży", ponieważ producenci zwykłych soków zaczęli sprzedawać je w małych buteleczkach, takich jak nasze wartościowe soczki i umieszczają je w lodówkach, nawet, jeśli tego nie potrzebują, aby zdobyć klientów za wszelką cenę!

 

NEKTARY

Często nam się kojarzą z napojem bogów i czymś lepszym niż sok. Ale tak niestety nie jest. Po sprawdzeniu zawartości opakowania, znajdziemy informację, że zawiera on, bardzo często, ledwie 25% soku reszta to cukier, woda i zagęstniki. Naprawdę nie warto ich pić!

NAPOJE

I dotarliśmy do najniższej półki, czyli do NAPOJÓW. Napoje, to praktycznie woda z cukrem z dodatkiem najprzeróżniejszych chemikaliów, bo do napoju można dodawać wszystko: aromaty, sztuczne barwniki, słodziki, konserwanty itd.

Dane statystyczne mówią o tym, że Polacy najczęściej kupują napoje, potem nektary, a dopiero na trzecim miejscu są soki, czyli te najbardziej wartościowe! Kupują i tyją, ponieważ napoje i nektary zawierają niewyobrażalną ilość cukru.

Podsumowując: wydając mniej pieniędzy i kupując tańsze napoje, płacimy tak naprawdę za cukier, wodę, konserwanty i chemikalia. Czy warto? A może lepiej jednak poświęcić trochę więcej czasu i pieniędzy, kupić prawdziwe owoce i wycisnąć prawdziwy pyszny i wartościowy sok w domu?

Zobaczmy, co zyskamy:

Sok, czyli płyn wyciśnięty z owoców lub warzyw jest bogaty w witaminy, mikroelementy i sole mineralne. Co w sobie kryją dobrego?


Np sok z pomarańczy:
- dodaje sił
- dostarcza witaminy C
- opóźnia procesy starzenia się

Sok marchwiowy:
- poprawia wzrok i koloryt cery
- podnosi odporność organizmu

Sok jabłkowy:
- reguluje trawienie
- przeciwdziała chorobom serca
- dostarcza witaminy C

Sok grejfrutowy:
- przyśpiesza przemianę materii

Sok Żurawinowy:
- chroni przed zakażeniami bakteryjnymi dróg moczowych

Sok bananowy:
- działa relaksująco

Smacznego!:)

Źródło: program telewizyjny „Wiem, co jem”
Opracowanie: Irina
Fot. sxc.hu


Czytelnia: