NaturalnaMedycyna

Wiosenne nowalijki - najzdrowsze z ogrodu i parapetu

Czy wiecie, że nasz organizm też ma swoje pory roku? Pokrywają się one mniej więcej z porami kalendarzowymi, ale każdy z nas ma jednak własny biologiczny kalendarz. Biologiczna wiosna oznacza czas wzmożonej przebudowy i odbudowy tkanek. To najlepsza pora na wszelkiego rodzaju naturalne zabiegi odmładzające i regenerujące.

Nasza własna, wewnętrzna wiosna zaczyna się wtedy, kiedy zaczyna się nam marzyć pojadanie zielonych warzyw, kiedy mamy nieodpartą ochotę na kwaśne ogórki i kwaszona kapustę. Zwykle nasza wiosna wyprzedza tą kalendarzową, a nawet, jeśli się z nią prawie pokrywa, to w naszym klimacie nie oznacza to wcale, że ogródki są już pełne wiosennych nowalijek. Nie polecam zdecydowanie pojadania cieplarnianych specjałów, ponieważ środki chemiczne stosowane przy uprawie mogą niekorzystnie wpływać na ich walory zdrowotne. Proponuję w zamian założyć sobie własny mini ogródek, który z powodzeniem zastąpi sklepowe nowalijki.

Bez żadnego wysiłku i naprawdę tanio możemy sami założyć plantację kiełków. Skiełkowane nasiona zawierają wszystko, czego wczesną wiosną potrzebuje nasz organizm. Są bogate w najcenniejsze dla zdrowia składniki: witaminy A,B,C, E, H. Zawierają duże ilości wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu oraz biotynę, cynk, selen jak również mikroelementy – lit, chrom. By zauważyć pozytywne działanie kiełków należy je spożywać codziennie, najlepiej na surowo, ponieważ wtedy nie tracą swych składników odżywczych. Możemy ich używać jako dodatku do sałatek, twarożku, past rybnych, kanapek. Nasiona do kiełkowania można kupić w wielu sklepach ogrodniczych i ze zdrową żywnością. Na opakowaniu nasion producenci umieszczają instrukcję hodowli.

Wiele nowalijek możemy też wyhodować w doniczce. Do najłatwiejszych w hodowli należą rzeżucha, natka pietruszki i szczypior.


Rzeżucha
to roślina, która może i powinna być spożywana przez cały rok. Tradycyjnie siejemy ją przed świętami wielkanocnymi i stawiamy na stole jako "trawniczek" dla baranka, ale na pewno warto o niej pamiętać częściej. Roślina zawiera duże ilości witamin, a w szczególności witaminę C, żelazo, magnez, jod oraz sole mineralne. Dzięki swemu charakterystycznemu, ostremu smakowi poprawia apetyt. Najczęściej spożywana jest jako dodatek do kanapek, twarożku czy sałatek. Nasiona wraz z instrukcją możemy kupić praktycznie w każdym sklepie ogrodniczym.

Dla pozyskania smacznego szczypioru wystarczy wsadzić kiełkującą cebulę do doniczki i przykryć ją do wysokości ¾ ziemią. Podlewamy dość oszczędnie. Po kilku dniach pojawi się na szczycie zielony szczypiorek, który możemy dodawać do twarożku, jajecznicy czy sałatek. Szczypior słynie ze swych właściwości bakteriobójczych, ponadto zawiera duże ilości magnezu, żelaza, wapnia , fosforu, witaminy z grupy B, C.


Natkę pietruszki
możemy także pozyskać metodą domową. Wystarczy wybrać w sklepie pietruchę, która już wypuszcza listki. Korzeń umieszczamy w doniczce z ziemią i po kilkunastu dniach otrzymujemy zdrową, zieloną natkę. Natka pietruszki zawiera bardzo duże ilości witaminy C i A, ponadto kwas foliowy, który ułatwia przyswajanie żelaza. Najczęściej natka dodawana jest do zup, sałatek, surówek jak również jako ozdoba do kanapek.

Nie zapominajmy też o bogactwie naturalnych nowalijek z naszych łąk i ogrodów. Tradycyjnymi składnikami wiosennych surówek powinny być młode listki mniszka lekarskiego i pokrzywy.


Ziele mniszka
zbiera się wiosną przed kwitnieniem. We Francji i w krajach romańskich wczesną wiosną z jego młodziutkich liści (z jego odmian uprawnych, ale można także z dzikich) przygotowuje się sałatkę o oryginalnym, lekko gorzkawym smaku. Jako „zioło sałatkowe” mniszek znany był już w XIV wieku na Wyspach Brytyjskich. Mniszek wzmacnia i oczyszcza cały organizm, pobudzając przemianę materii. Dzięki związkom goryczy wzmaga łaknienie. Ma działanie żółciopędne i moczopędne. Leczy zaburzenia trawienia takie jak wzdęcia i uczucie pełności. Normuje pracę wątroby, przypuszczalnie wzmaga również czynność wydzielniczą trzustki. Ma właściwości krwiotwórcze i bakteriostatyczne, a także zapobiega nowotworzeniu.

Od wieków znane są też odżywcze właściwości pokrzyw – sok wyciśnięty z zebranych roślin lub sałatki zrobione z młodych, jeszcze nie parzących listków, znakomicie uzupełniają braki witamin i mikroelementów, o czym warto pamiętać wiosną. Młode liście pokrzyw można przyrządzić tak jak szpinak, z cebulką, masłem i śmietaną, albo też dodawać je do wiosennej zupy ziołowej.

Pamiętajmy aby rośliny dzikie zbierać z dala od ulic i przemysłu. Tylko wtedy są one zdrowe i mogą stanowić prawdziwą alternatywę dla nowalijek ze sklepu

Smacznego i na zdrowie.

   

dr Bożena Ryczkowska

fot:Katarzyna Szymańska

Czytelnia: